Zdieľanie poznámky:
Obsah
Typ obsahu
9/2010 Z.z.
ZÁKON
zo 4. decembra 2009
o sťažnostiach
Zmena: 289/2012 Z.z.
Zmena: 386/2015 Z.z.
Zmena: 125/2016 Z.z.
Zmena: 94/2017 Z.z.
Zmena: 6/2019 Z.z.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Základné ustanovenia
(1) Tento zákon upravuje postup pri podávaní, vybavovaní a kontrole vybavovania
sťažností fyzických osôb alebo právnických osôb.
(2) Na účely tohto zákona je
a) vybavovaním sťažnosti prijímanie, evidencia,
prešetrovanie a vybavenie sťažnosti,
b) vybavením sťažnosti vrátenie, odloženie sťažnosti, oznámenie výsledku prešetrenia
sťažnosti alebo oznámenie výsledku prekontrolovania správnosti vybavenia predchádzajúcej
sťažnosti.
(1) Podľa tohto zákona postupujú orgány verejnej správy, ktorými sú
a)
orgány štátnej správy a nimi zriadené organizácie,
b) orgány územnej samosprávy a nimi zriadené organizácie,
c) osoby, ktorým zákon zveril rozhodovanie o právach, právom chránených záujmoch
alebo povinnostiach iných osôb.
(2) Podľa tohto zákona postupujú aj iné orgány Slovenskej republiky, 1) ak
osobitný predpis neustanovuje inak.
(1) Sťažnosť je podanie fyzickej osoby alebo právnickej osoby (ďalej len
"sťažovateľ"), ktorým
a) sa domáha ochrany svojich práv alebo právom chránených záujmov,
o ktorých sa domnieva, že boli porušené činnosťou alebo nečinnosťou (ďalej len "činnosť")
orgánu verejnej správy,
b) poukazuje na konkrétne nedostatky, najmä na porušenie právnych predpisov, ktorých
odstránenie je v pôsobnosti orgánu verejnej správy.
(2) Podanie sa posudzuje podľa obsahu.
(3) zrušený od 1.6.2017.
(1) Sťažnosťou podľa tohto zákona nie je podanie, ktoré
a) má charakter
dopytu, vyjadrenia, názoru, žiadosti, podnetu alebo návrhu,
b) poukazuje na konkrétne nedostatky v činnosti orgánu verejnej správy, ktorých odstránenie
alebo vybavenie je upravené osobitným predpisom,2)
c) je sťažnosťou podľa osobitného predpisu,3)
d) smeruje proti rozhodnutiu orgánu verejnej správy vydanému v konaní podľa osobitného
predpisu,4)
e) smeruje proti záverom kontroly, auditu, dohľadu, dozoru alebo inšpekcie podľa
osobitného predpisu4a) alebo
f) obsahuje utajované skutočnosti alebo z obsahu ktorého je zrejmé, že jeho vybavením
ako sťažnosti podľa tohto zákona by došlo k ohrozeniu utajovaných skutočností podľa
osobitného predpisu.4b)
(2) Sťažnosťou podľa tohto zákona nie je ani podanie
a) orgánu verejnej
správy, v ktorom upozorňuje na nedostatky v činnosti iného orgánu verejnej správy,
b) osoby poverenej súdom na výkon verejnej moci.5)
(3) Podanie podľa odseku 1 písm. a), b), d), e) a f) alebo podľa odseku 2
písm. a) a b) označené ako sťažnosť, orgán verejnej správy odloží, o čom toho, kto
podanie podal, písomne upovedomí do 15 pracovných dní od doručenia podania s uvedením
dôvodu. Orgán verejnej správy takéto podanie neodloží, ak je príslušný podanie vybaviť
podľa osobitného predpisu.
(4) Podanie podľa odseku 1 písm. c) orgán verejnej správy vybaví podľa osobitného
predpisu.3) Ak na jeho vybavenie nie je príslušný, postúpi podanie orgánu verejnej
správy, ktorý je na jeho vybavenie príslušný podľa osobitného predpisu3) a súčasne
to oznámi tomu, kto podanie podal. Na postúpenie takejto sťažnosti sa vzťahuje lehota
podľa § 9.
(5) Podanie podľa odseku 1 písm. d), z ktorého je zrejmé, že smeruje proti
rozhodnutiu, ktoré nie je právoplatné, orgán verejnej správy vybaví podľa osobitného
predpisu.4) Ak na vybavenie podania podľa odseku 1 písm. d) nie je orgán verejnej
správy príslušný, postúpi takéto podanie do piatich pracovných dní od jeho doručenia
orgánu, ktorý napadnuté rozhodnutie vydal, o čom upovedomí toho, kto podanie podal.
Podávanie sťažností
Podávanie sťažností
(1) Sťažnosť musí byť písomná a možno ju podať v listinnej podobe alebo v
elektronickej podobe.
(2) Sťažnosť musí obsahovať meno, priezvisko a adresu pobytu sťažovateľa.
Ak sťažnosť podáva právnická osoba, musí obsahovať jej názov a sídlo, meno a priezvisko
osoby oprávnenej za ňu konať. Sťažnosť v listinnej podobe musí obsahovať vlastnoručný
podpis sťažovateľa. Ak je sťažovateľovi možné doručiť písomnosti podľa tohto zákona
v elektronickej podobe, sťažnosť môže obsahovať aj adresu sťažovateľa na takéto doručenie.
(3) Sťažnosť musí byť čitateľná a zrozumiteľná. Musí z nej byť jednoznačné
proti komu smeruje, na aké nedostatky poukazuje a čoho sa sťažovateľ domáha (ďalej
len "predmet sťažnosti").
(4) Sťažnosť podaná v elektronickej podobe musí byť sťažovateľom autorizovaná
podľa osobitného predpisu;6) to neplatí, ak sťažnosť bola odoslaná prostredníctvom
prístupového miesta, ktoré vyžaduje úspešnú autentifikáciu sťažovateľa.6a)
(5) Ak sťažnosť podaná v elektronickej podobe nie je autorizovaná podľa osobitného
predpisu6) ani odoslaná prostredníctvom prístupového miesta, ktoré vyžaduje úspešnú
autentifikáciu sťažovateľa,6a) sťažovateľ ju musí do piatich pracovných dní od jej
podania potvrdiť, a to vlastnoručným podpisom, jej autorizáciou podľa osobitného
predpisu6) alebo jej odoslaním prostredníctvom prístupového miesta, ktoré vyžaduje
úspešnú autentifikáciu sťažovateľa,6a) inak sa sťažnosť odloží. O odložení sťažnosti
a dôvodoch jej odloženia orgán verejnej správy písomne upovedomí sťažovateľa do 15
pracovných dní od odloženia. Sťažovateľom sa na účely odsekov 4 a 5 rozumie aj osoba
oprávnená konať v mene právnickej osoby. Lehota na vybavenie sťažnosti začína plynúť
prvým pracovným dňom nasledujúcim po dni doručenia potvrdenia sťažnosti. Ak potvrdenie
sťažnosti obsahuje iné údaje ako sťažnosť podaná v elektronickej podobe, orgán verejnej
správy sťažnosť podanú v elektronickej podobe odloží.
(6) Ak sťažnosť neobsahuje náležitosti podľa odseku 2 a ak ide o sťažnosť
podanú v elektronickej podobe aj podľa odseku 4 alebo odseku 5, orgán verejnej správy
ju odloží podľa § 6 ods. 1 písm. a).
(7) Ak sa sťažovateľ dostaví na orgán verejnej správy osobne podať sťažnosť,
ktorú nemá vyhotovenú písomne podľa odseku 1, orgán verejnej správy sťažovateľa príjme
a umožní mu, aby si sťažnosť v listinnej podobe vyhotovil. Ak sa na orgán verejnej
správy dostaví osoba, ktorej zdravotný stav bráni, aby si sťažnosť v listinnej podobe
vyhotovila sama, za túto osobu ju vyhotoví zamestnanec orgánu verejnej správy. Povinnosť
sťažovateľa uviesť náležitosti sťažnosti podľa odsekov 2 a 3 tým nie je dotknutá.
(8) Písomnosti súvisiace s vybavovaním sťažnosti, ktorú podalo viac sťažovateľov
spoločne a nie je v nej určené, komu z nich sa majú doručovať, orgán verejnej správy
zašle sťažovateľovi, ktorý ako prvý uvádza údaje podľa odseku 2.
(9) Ak si sťažovateľ zvolí zástupcu, ktorý v jeho mene podáva sťažnosť, súčasťou
sťažnosti musí byť písomné splnomocnenie s osvedčeným podpisom6b) (ďalej len "splnomocnenie")
zastupovať sťažovateľa pri podaní sťažnosti a pri úkonoch súvisiacich s vybavovaním
sťažnosti. Ak sa sťažnosť podáva v elektronickej podobe, postupuje sa pri zastupovaní
sťažovateľa podľa osobitného predpisu.6c) Ak zástupca k sťažnosti splnomocnenie nepriloží,
orgán verejnej správy sťažnosť odloží podľa § 6 ods. 1 písm. c). Povinnosť priloženia
splnomocnenia sa nevzťahuje na zastupovanie sťažovateľa advokátom podľa osobitného
predpisu.6d)
(10) Sťažnosť adresovaná zamestnancovi alebo vedúcemu orgánu verejnej správy
je sťažnosťou podanou orgánu verejnej správy.
Odloženie sťažnosti
(1) Orgán verejnej správy sťažnosť odloží, ak
a) neobsahuje náležitosti
podľa § 5 ods. 2 a ak ide o sťažnosť podanú v elektronickej podobe aj podľa § 5 ods.
4 alebo ods. 5,
b) zistí, že vo veci, ktorá je predmetom sťažnosti, konal alebo koná súd, prokuratúra,
iný orgán činný v trestnom konaní alebo koná iný orgán verejnej správy,
c) zistí, že sťažnosť sa týka inej osoby, než ktorá ju podala, a nie je priložené
splnomocnenie podľa § 5 ods. 9,
d) od udalosti, ktorej sa predmet sťažnosti týka, uplynulo v deň jej doručenia viac
ako päť rokov,
e) ide o ďalšiu opakovanú sťažnosť podľa § 21 ods. 6,
f) ide o sťažnosť proti vybavovaniu sťažnosti podľa § 22 ods. 3,
g) ide o ďalšiu sťažnosť proti vybavovaniu sťažnosti podľa § 22 ods. 5,
h) mu bola zaslaná na vedomie,
i) sťažovateľ neposkytol spoluprácu podľa § 16 ods. 1 alebo ak spoluprácu neposkytol
v lehote podľa § 16 ods. 2, alebo
j) sťažovateľ neudelil súhlas podľa § 8 ods. 2.
(2) Ak sťažnosť nie je v súlade s § 5 ods. 3 alebo ak chýbajú informácie
potrebné na jej prešetrenie, orgán verejnej správy písomne vyzve sťažovateľa, aby
sťažnosť v lehote podľa § 16 ods. 2 doplnil a súčasne ho poučí, že inak sťažnosť
odloží.
(3) Orgán verejnej správy odloží sťažnosť, ktorú sťažovateľ pred jej vybavením
písomne vezme späť alebo ak sťažovateľ písomne orgánu verejnej správy pred vybavením
sťažnosti oznámi, že na jej vybavení netrvá.
(4) O odložení sťažnosti a dôvodoch jej odloženia podľa odseku 1 písm. b),
c), d), f) a g) orgán verejnej správy sťažovateľa písomne upovedomí v lehote podľa
§ 13.
(1) Podanie sťažnosti sa nesmie stať podnetom ani dôvodom na vyvodzovanie
dôsledkov, ktoré by sťažovateľovi spôsobili akúkoľvek ujmu.
(2) Informácie z dokumentácie súvisiacej s vybavovaním sťažnosti, ktoré sú
chránené alebo ku ktorým je prístup obmedzený podľa osobitného predpisu,7) sa nesprístupňujú.
Utajenie totožnosti sťažovateľa
(1) Totožnosť sťažovateľa je orgán verejnej správy povinný utajiť, ak o to
sťažovateľ požiada. Orgán verejnej správy môže utajiť totožnosť sťažovateľa, ak je
to v záujme vybavenia sťažnosti. Pri prešetrovaní takejto sťažnosti sa používa jej
odpis, alebo, ak je to možné, jej kópia, bez uvedenia údajov, ktoré by identifikovali
sťažovateľa. Každý, komu je totožnosť sťažovateľa známa, je povinný o nej zachovať
mlčanlivosť.
(2) Ak sťažovateľ požiadal o utajenie svojej totožnosti, ale predmet sťažnosti
neumožňuje jej prešetrenie bez uvedenia niektorého z údajov o jeho osobe, orgán verejnej
správy o tom sťažovateľa bezodkladne upovedomí. Súčasne ho poučí, že vo vybavovaní
sťažnosti bude pokračovať len vtedy, ak v určenej lehote písomne udelí súhlas s uvedením
potrebného údaja o svojej osobe, inak sťažnosť odloží podľa § 6 ods. 1 písm. j).
(3) Sťažnosť, v ktorej sťažovateľ požiadal o utajenie svojej totožnosti,
na ktorej vybavenie orgán verejnej správy nie je príslušný, najneskôr do desiatich
pracovných dní od jej doručenia vráti sťažovateľovi s uvedením dôvodu.
Prijímanie sťažností
Orgán verejnej správy je povinný sťažnosť prijať. Prijatú sťažnosť, na ktorej
vybavenie nie je príslušný, postúpi najneskôr do desiatich pracovných dní od doručenia
orgánu verejnej správy príslušnému na jej vybavenie a zároveň o tom upovedomí sťažovateľa.
Orgán verejnej správy nepostúpi sťažnosť podľa § 8 ods. 3.
(1) Orgány verejnej správy sú povinné viesť centrálnu evidenciu sťažností
podľa tohto zákona (ďalej len "evidencia") oddelene od evidencie ostatných písomností.
Evidencia musí obsahovať najmä tieto údaje:
a) dátum doručenia a dátum zapísania
sťažnosti, opakovanej sťažnosti a ďalšej opakovanej sťažnosti,
b) údaje podľa § 5 ods. 2,
c) predmet sťažnosti,
d) dátum pridelenia sťažnosti na vybavovanie a komu bola pridelená,
e) výsledok prešetrenia sťažnosti,
f) prijaté opatrenia a termíny ich splnenia,
g) dátum vybavenia sťažnosti, opakovanej sťažnosti alebo odloženia ďalšej opakovanej
sťažnosti,
h) výsledok prekontrolovania predchádzajúcej sťažnosti alebo prešetrenia opakovanej
sťažnosti,
i) dátum postúpenia sťažnosti orgánu príslušnému na jej vybavenie,
j) dôvody, pre ktoré orgán verejnej správy sťažnosť odložil,
k) poznámku.
(2) Opakovaná sťažnosť a ďalšia opakovaná sťažnosť sa eviduje v roku, v ktorom
bola doručená. V poznámke sa uvedie číslo sťažnosti, s ktorou súvisí.
(3) Orgány verejnej správy sú povinné na požiadanie ústrednému orgánu štátnej
správy pre kontrolu vybavovania sťažností 8) predkladať ročnú správu o vybavovaní
sťažností v ním stanovenom termíne a štruktúre.
Príslušnosť na vybavenie sťažnosti
(1) Na vybavenie sťažnosti je príslušný orgán verejnej správy, do ktorého
pôsobnosti patrí činnosť, o ktorej sa sťažovateľ domnieva, že ňou boli porušené jeho
práva alebo právom chránené záujmy. Vybavovanie sťažností orgán verejnej správy upraví
vnútorným predpisom.
(2) Na vybavenie sťažnosti podanej proti vedúcemu orgánu verejnej správy
je príslušný najbližší nadriadený orgán verejnej správy. Ak takýto orgán nie je,
v oblasti štátnej správy je príslušný ústredný orgán štátnej správy pre kontrolu
vybavovania sťažností. Na vybavenie sťažnosti proti vedúcemu orgánu miestnej štátnej
správy pri výkone štátnej správy je príslušný ústredný orgán štátnej správy, do ktorého
pôsobnosti patrí úsek štátnej správy, ktorého sa sťažnosť týka.8a) Na vybavenie sťažnosti
proti vedúcemu orgánu územnej samosprávy pri výkone štátnej správy je príslušný najbližší
orgán štátnej správy, ktorému zákon zveril kontrolnú pôsobnosť podľa osobitného predpisu.
9)
(3) Ak vznikne spor o tom, ktorý z orgánov verejnej správy je príslušný na
vybavenie sťažnosti, orgán, v ktorom spor vznikol, požiada do desiatich pracovných
dní odo dňa vzniku sporu príslušný orgán o rozhodnutie sporu. Lehota na vybavenie
sťažnosti v čase od odoslania sťažnosti orgánu príslušnému na rozhodnutie sporu o
príslušnosť do doručenia rozhodnutia o spore neplynie. O vzniku sporu a neplynutí
lehoty sťažovateľa písomne upovedomí orgán verejnej správy, v ktorom spor o príslušnosť
vznikol.
(4) Spor o príslušnosť na vybavenie sťažnosti medzi orgánmi verejnej správy
rozhoduje ich najbližší spoločný nadriadený orgán. Ak takýto orgán nie je, príslušný
na rozhodnutie v oblasti štátnej správy je ústredný orgán štátnej správy pre kontrolu
vybavovania sťažností. Orgán verejnej správy príslušný na rozhodnutie sporu o príslušnosť
na vybavenie sťažnosti rozhodne do 15 pracovných dní od doručenia žiadosti. Rozhodnutie
o spore sa doručuje orgánom verejnej správy, ktoré sa sporili o príslušnosť. Orgán
verejnej správy rozhodnutím určený ako príslušný na vybavenie sťažnosti bezodkladne
oznámi písomne túto skutočnosť sťažovateľovi spolu s uvedením dňa, ktorým začala
plynúť lehota na vybavenie sťažnosti.
(5) Na sťažnosti, ktoré smerujú proti samosprávnej činnosti orgánov územnej
samosprávy, sa ustanovenie odseku 1 vzťahuje primerane.
(1) Sťažnosť nesmie byť pridelená na prešetrovanie a vybavenie tomu, proti
komu smeruje, ani zamestnancovi v jeho riadiacej pôsobnosti.
(2) Z prešetrovania a vybavenia sťažnosti je vylúčený
a) zamestnanec orgánu
verejnej správy príslušného na vybavenie sťažnosti, ak sa zúčastnil na činnosti,
ktorá je predmetom sťažnosti,
b) zamestnanec iného orgánu verejnej správy a osoba, ak sa zúčastnila na činnosti,
ktorá je predmetom sťažnosti,
c) ten, o koho nepredpojatosti možno mať pochybnosti vzhľadom na jeho vzťah k sťažovateľovi,
jeho zástupcovi, k zamestnancovi orgánu verejnej správy, proti ktorému sťažnosť smeruje,
alebo k predmetu sťažnosti.
Lehota na vybavenie sťažnosti
(1) Príslušný orgán verejnej správy je povinný sťažnosť vybaviť do 60 pracovných
dní.
(2) Ak je sťažnosť náročná na prešetrenie, môže vedúci orgánu verejnej správy
alebo ním splnomocnený zástupca lehotu podľa odseku 1 predĺžiť pred jej uplynutím
o 30 pracovných dní. Lehotu nemôže predĺžiť splnomocnený zástupca, ktorý sťažnosť
prešetruje. Orgán verejnej správy oznámi predĺženie lehoty sťažovateľovi bezodkladne,
písomne, s uvedením dôvodu, prečo je predĺženie lehoty nevyhnutné.
(3) Lehota na vybavenie sťažnosti začína plynúť prvým pracovným dňom nasledujúcim
po dni jej doručenia orgánu verejnej správy príslušnému na jej vybavenie; v prípade
sporu o príslušnosť lehota na vybavenie sťažnosti začína plynúť prvým pracovným dňom
nasledujúcim po dni doručenia rozhodnutia podľa § 11 ods. 4.
Zrušený od 1.6.2017
Oboznamovanie s obsahom sťažnosti
Orgán verejnej správy príslušný na vybavenie sťažnosti je povinný bezodkladne
oboznámiť toho, proti komu sťažnosť smeruje, s jej obsahom v takom rozsahu a čase,
aby sa jej prešetrovanie nemohlo zmariť. Zároveň mu umožní vyjadriť sa k sťažnosti,
predkladať doklady, písomnosti, informácie a údaje potrebné na vybavovanie sťažnosti.
Spolupráca sťažovateľa
(1) Orgán verejnej správy príslušný na vybavenie sťažnosti je oprávnený v
nevyhnutnom rozsahu (§ 6 ods. 2) písomne vyzvať sťažovateľa na spoluprácu s určením
spôsobu jej poskytnutia a s poučením, že v prípade neposkytnutia spolupráce alebo
jej neposkytnutia v stanovenej lehote, sťažnosť odloží podľa § 6 ods. 1 písm. i).
(2) Lehota na poskytnutie spolupráce sťažovateľa je desať pracovných dní
od doručenia písomnej výzvy sťažovateľovi.
(3) Ak sťažovateľ v odôvodnených prípadoch preukáže, že lehota na poskytnutie
spolupráce nie je dostatočná, môže pred jej uplynutím písomne požiadať o určenie
novej lehoty. Orgán verejnej správy môže sťažovateľovi určiť novú lehotu na poskytnutie
spolupráce.
(4) V čase od odoslania výzvy na poskytnutie spolupráce do jej poskytnutia
lehota na vybavenie sťažnosti neplynie.
Súčinnosť orgánov verejnej správy
(1) Orgán verejnej správy je povinný poskytnúť orgánu verejnej správy príslušnému
na vybavenie sťažnosti doklady, iné písomnosti, vyjadrenia, informácie, údaje potrebné
na vybavovanie sťažnosti, ako aj ďalšiu nevyhnutnú súčinnosť, ak osobitný predpis
10) neustanovuje inak.
(2) Orgán verejnej správy poskytne súčinnosť najneskôr do desiatich pracovných
dní od doručenia žiadosti o súčinnosť.
(3) Pri vybavovaní sťažnosti možno požadovať súčinnosť aj od iných osôb s
ich súhlasom, ak osobitný predpis 10) neustanovuje inak. Iné osoby poskytnú súčinnosť
najneskôr do desiatich pracovných dní od doručenia žiadosti o súčinnosť.
(4) Lehota na vybavenie sťažnosti v čase od odoslania žiadosti o poskytnutie
súčinnosti podľa odsekov 2 a 3 do jej poskytnutia neplynie. Prerušenie plynutia lehoty
orgán verejnej správy písomne oznámi sťažovateľovi.
Prešetrovanie sťažnosti
(1) Prešetrovanie sťažnosti je jednou z foriem kontrolnej činnosti vykonávanej
podľa tohto zákona, ktorou sa zisťuje skutočný stav veci a jeho súlad alebo rozpor
so všeobecne záväznými právnymi predpismi.
(2) Pri prešetrovaní sťažnosti sa vychádza z jej predmetu, bez ohľadu na
sťažovateľa a toho, proti komu sťažnosť smeruje. Ak je podľa obsahu iba časť podania
sťažnosťou, prešetrí sa iba v tomto rozsahu. Ak sa sťažnosť skladá z viacerých samostatných
častí, prešetruje sa každá z nich. Ak nemožno sťažnosť alebo jej časť prešetriť,
orgán verejnej správy príslušný na vybavenie sťažnosti to uvedie v zápisnici o prešetrení
sťažnosti a oznámi to sťažovateľovi.
(3) Orgán verejnej správy prešetrí iba tie časti sťažnosti, na ktorých vybavenie
je príslušný, ostatné časti sťažnosti postúpi podľa § 9 orgánu verejnej správy príslušnému
na ich vybavenie. Časti, ktoré nie sú sťažnosťou, orgán verejnej správy neprešetruje,
o čom sťažovateľa upovedomí v oznámení výsledku prešetrenia sťažnosti s uvedením
dôvodov ich neprešetrenia.
(4) Sťažnosť je prešetrená prerokovaním zápisnice o prešetrení sťažnosti.
Ak ju nemožno prerokovať, sťažnosť je prešetrená doručením jedného vyhotovenia zápisnice
o prešetrení sťažnosti orgánu verejnej správy, v ktorom bola sťažnosť prešetrovaná.
Zápisnica o prešetrení sťažnosti
(1) Orgán verejnej správy príslušný na vybavenie sťažnosti vyhotoví zápisnicu
o prešetrení sťažnosti (ďalej len "zápisnica"), ktorá obsahuje najmä
a) označenie
orgánu verejnej správy príslušného na vybavenie sťažnosti,
b) predmet sťažnosti,
c) označenie orgánu verejnej správy, v ktorom sa sťažnosť prešetrovala,
d) obdobie prešetrovania sťažnosti,
e) preukázané zistenia,
f) dátum vyhotovenia zápisnice,
g) mená, priezviská a podpisy zamestnancov orgánu verejnej správy, ktorí sťažnosť
prešetrili,
h) meno, priezvisko a podpis vedúceho orgánu verejnej správy, v ktorom sa sťažnosť
prešetrovala, alebo ním splnomocneného zástupcu,
i) povinnosť vedúceho orgánu verejnej správy, v ktorom sa sťažnosť prešetrovala,
alebo ním splnomocneného zástupcu, v prípade zistenia nedostatkov v lehote určenej
orgánom verejnej správy, ktorý sťažnosť prešetroval,
1. prijať opatrenia na odstránenie
zistených nedostatkov a príčin ich vzniku,
2. určiť osobu zodpovednú za zistené nedostatky,
3.
predložiť prijaté opatrenia orgánu prešetrujúcemu sťažnosť,
4. predložiť orgánu prešetrujúcemu
sťažnosť správu o splnení opatrení a uplatnení právnej zodpovednosti,
5. ak nie je
totožnosť sťažovateľa utajená, oznámiť mu prijaté opatrenia; ak je totožnosť sťažovateľa
utajená, oznámiť mu prijaté opatrenia prostredníctvom orgánu verejnej správy príslušného
na vybavenie sťažnosti,
j) potvrdenie o odovzdaní a prevzatí dokladov.
(2) Ak sa vedúci orgánu verejnej správy, v ktorom sa sťažnosť prešetrovala,
alebo ním splnomocnený zástupca odmietne oboznámiť so zápisnicou, splniť povinnosti
podľa odseku 1 písm. i), alebo ak zápisnicu odmietne podpísať, orgán verejnej správy,
ktorý sťažnosť prešetroval, uvedie tieto skutočnosti v zápisnici.
Oznámenie výsledku prešetrenia sťažnosti
(1) Sťažnosť je vybavená odoslaním písomného oznámenia výsledku jej prešetrenia
sťažovateľovi. Oznámenie musí obsahovať odôvodnenie výsledku prešetrenia sťažnosti,
ktoré vychádza zo zápisnice.
(2) V oznámení sa uvedie, či sťažnosť je opodstatnená, alebo neopodstatnená.
Ak má sťažnosť viacero častí, oznámenie výsledku prešetrenia sťažnosti obsahuje výsledok
prešetrenia každej z nich. Sťažnosť zložená z viacerých častí je vyhodnotená ako
opodstatnená, ak aspoň jedna z jej častí je opodstatnená.
(3) Ak je sťažnosť opodstatnená, v oznámení sa uvedie, že orgánu verejnej
správy, v ktorom sa sťažnosť prešetrovala, boli uložené povinnosti podľa § 19 ods.
1 písm. i).
Opakovaná sťažnosť a ďalšia opakovaná sťažnosť
(1) Opakovaná sťažnosť je sťažnosť toho istého sťažovateľa, v tej istej veci,
ak v nej neuvádza nové skutočnosti.
(2) Na vybavenie opakovanej sťažnosti je príslušný orgán verejnej správy,
ktorý predchádzajúcu sťažnosť vybavil, ak to nie je v rozpore s § 11 ods. 2 alebo
s § 12. Orgán verejnej správy prekontroluje správnosť vybavenia predchádzajúcej sťažnosti,
o čom vyhotoví záznam. Pri vyhotovení záznamu postupuje primerane podľa § 19.
(3) Ak bola predchádzajúca sťažnosť vybavená správne, orgán verejnej správy
túto skutočnosť oznámi sťažovateľovi s odôvodnením a poučením, že ďalšie opakované
sťažnosti odloží. Ak sa prekontrolovaním vybavenia predchádzajúcej sťažnosti zistí,
že nebola vybavená správne, orgán verejnej správy opakovanú sťažnosť prešetrí a vybaví.
(4) Sťažnosť iného sťažovateľa v tej istej veci, ktorú orgán verejnej správy
už vybavil, sa neprešetruje. Výsledok prešetrenia takejto sťažnosti sa oznámi sťažovateľovi.
(5) Opakovanú sťažnosť je orgán verejnej správy povinný vybaviť v lehote
podľa § 13.
(6) Ďalšia opakovaná sťažnosť je sťažnosť toho istého sťažovateľa podaná
po opakovanej sťažnosti v tej istej veci, ak v nej sťažovateľ neuvádza nové skutočnosti.
Správnosť vybavenia opakovanej sťažnosti orgán verejnej správy opätovne neprekontroluje
a ďalšiu opakovanú sťažnosť odloží podľa § 6 ods. 1 písm. e), o čom sťažovateľa neupovedomí.
Sťažnosť proti vybavovaniu sťažnosti
(1) Sťažnosť, v ktorej sťažovateľ vyjadruje nesúhlas s vybavovaním svojej
predchádzajúcej sťažnosti je novou sťažnosťou proti postupu orgánu verejnej správy
pri vybavovaní sťažnosti.
(2) Sťažnosť proti postupu orgánu verejnej správy pri vybavovaní sťažnosti
nie je opakovanou sťažnosťou, a to ani vtedy, ak v nej sťažovateľ opakuje skutočnosti
z predchádzajúcej sťažnosti.
(3) Sťažnosť podľa odseku 1 vybaví vedúci toho orgánu verejnej správy alebo
ním splnomocnený zástupca, ktorý predchádzajúcu sťažnosť v zmysle príslušnosti podľa
§ 11 ods. 1 a 2 vybavil, ak to nie je v rozpore s § 12. Ak predchádzajúcu sťažnosť
vybavil vedúci orgánu verejnej správy, na vybavenie sťažnosti podľa odseku 1 je príslušný
najbližší nadriadený orgán. Ak takýto orgán nie je, v oblasti štátnej správy je príslušný
ústredný orgán štátnej správy pre kontrolu vybavovania sťažností. Na vybavenie sťažnosti
podľa odseku 1 proti vedúcemu orgánu miestnej štátnej správy pri výkone štátnej správy
je príslušný ústredný orgán štátnej správy, do ktorého pôsobnosti patrí úsek štátnej
správy, ktorého sa sťažnosť týka.8a) Ak sťažnosť vybavil vedúci ústredného orgánu
štátnej správy pre kontrolu vybavovania sťažností, sťažnosť smerujúca proti vybavovaniu
takejto sťažnosti sa odloží podľa § 6 ods. 1 písm. f).
(4) Sťažnosť proti vybavovaniu sťažnosti je orgán verejnej správy povinný
vybaviť v lehote podľa § 13.
(5) Ďalšiu sťažnosť proti vybavovaniu sťažnosti, ktorá bola vybavená podľa
odseku 1, orgán verejnej správy odloží podľa § 6 ods. 1 písm. g), o čom sťažovateľa
písomne upovedomí. Na vybavenie sťažnosti podľa tohto odseku je príslušný vedúci
toho orgánu verejnej správy alebo ním splnomocnený zástupca, ktorý sťažnosť podľa
odseku 1 vybavil, ak to nie je v rozpore s § 12. Ak sťažnosť podľa odseku 1 vybavil
vedúci orgánu verejnej správy, na vybavenie sťažnosti je príslušný najbližší nadriadený
orgán. Ak takýto orgán nie je, v oblasti štátnej správy je príslušný ústredný orgán
štátnej správy pre kontrolu vybavovania sťažností.
Kontrola vybavovania sťažností
(1) Orgány verejnej správy vykonávajú kontrolu vybavovania sťažností. 11)
(2) Orgán verejnej správy, ktorý sťažnosť vybavil, je oprávnený kontrolovať,
či sa opatrenia prijaté na odstránenie nedostatkov a príčin ich vzniku riadne plnia.
Poriadková pokuta
(1) Orgánu verejnej správy, ktorý neplní povinnosti podľa tohto zákona a
tým sťažuje vybavovanie sťažnosti, marí jej vybavovanie alebo nápravu nedostatkov,
môže orgán verejnej správy príslušný na vybavenie sťažnosti uložiť poriadkovú pokutu
do výšky 650 eur. Pri určovaní výšky poriadkovej pokuty prihliada na mieru sťaženia
alebo marenia vybavovania sťažnosti alebo nápravy nedostatkov.
(2) Poriadkovú pokutu podľa odseku 1 možno, ak nebola povinnosť napriek jej
uloženiu splnená, uložiť opakovane, do úhrnnej výšky 6 500 eur.
(3) Konanie o uložení poriadkovej pokuty možno začať do troch mesiacov odo
dňa zistenia porušenia povinnosti, najneskôr do jedného roka od porušenia povinnosti.
(4) Na konanie o uložení poriadkovej pokuty sa vzťahuje všeobecný predpis
o správnom konaní. 12)
(5) Poriadková pokuta, ktorú uložil
a) orgán verejnej správy uvedený v
§ 2 ods. 1 písm. a) a ods. 2, je príjmom štátneho rozpočtu,
b) orgán verejnej správy uvedený v § 2 ods. 1 písm. b) alebo c), je príjmom rozpočtu
toho orgánu, ktorý ju uložil.
Spoločné ustanovenia
(1) Vedúci orgánu verejnej správy, v ktorom sa sťažnosť prešetruje, je povinný
vytvárať vhodné materiálne, technické a personálne podmienky na správne a včasné
prešetrenie a vybavenie sťažnosti.
(2) Trovy, ktoré vznikli
a) sťažovateľovi, znáša sťažovateľ,
b) orgánu verejnej správy, znáša tento orgán.
(3) Každý je povinný o skutočnostiach, ktoré sa dozvedel pri vybavovaní sťažnosti,
zachovávať mlčanlivosť. Od tejto povinnosti ho môže písomne oslobodiť ten, v koho
záujme má túto povinnosť.
(4) Ak nie je v tomto zákone ustanovené inak, na postup orgánu verejnej správy
pri vybavovaní sťažností sa nevzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní.
Prechodné ustanovenia
(1) Podanie doručené orgánu verejnej správy predo dňom nadobudnutia účinnosti
tohto zákona sa vybavuje podľa predpisov účinných do 31. januára 2010.
(2) Konanie o uložení poriadkovej pokuty začaté predo dňom nadobudnutia účinnosti
tohto zákona dokončí orgán verejnej správy podľa predpisov účinných do 31. januára
2010.
(3) Vybavovanie sťažností orgán verejnej správy upraví vnútorným predpisom
podľa § 11 ods. 1 do šiestich mesiacov od nadobudnutia účinnosti tohto zákona.
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. júna 2017
Podania doručené orgánu verejnej správy pred 1. júnom 2017 sa vybavia podľa
tohto zákona v znení účinnom do 31. mája 2017.
Zrušovacie ustanovenie
Zrušuje sa zákon č. 152/1998 Z.z. o sťažnostiach v znení zákona č. 164/2008
Z.z.
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. februára 2010.
Zákon č. 289/2012 Z.z. nadobudol účinnosť 1. novembrom 2012.
Zákon č. 386/2015 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2016.
Zákon č. 125/2016 Z.z. nadobudol účinnosť 1. júlom 2016.
Zákon č. 94/2017 Z.z. nadobudol účinnosť 1. júnom 2017.
Zákon č. 6/2019 Z.z. nadobudol účinnosť 1. februárom 2019.
Ivan Gašparovič v.r.
Pavol Paška v.r.
Robert Fico v.r.
1) Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 39/1993 Z.z. o Najvyššom
kontrolnom úrade Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, zákon Národnej
rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z.z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej
republiky v znení neskorších predpisov.
2) Napríklad Trestný poriadok, Správny súdny poriadok, zákon č. 85/1990 Zb. o petičnom
práve v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995
Z.z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam
(katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov, zákon č. 250/2007 Z.z. o ochrane
spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch
v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.
3) Napríklad § 218a až 218c zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995
Z.z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení
ďalších zákonov v znení zákona č. 280/1999 Z.z., § 48 ods. 1 písm. e) zákona č. 73/1998
Z.z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby,
Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení
zákona č. 623/2005 Z.z., § 65da ods. 2 zákona č. 4/2001 Z.z. o Zbore väzenskej a
justičnej stráže v znení zákona č. 386/2015 Z.z., § 59 ods. 1 písm. h) a § 65 zákona
č. 400/2009 Z.z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
zákona č. 301/2016 Z.z.
4) Napríklad § 46 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok), § 63
zákona č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov.
4a) Napríklad zákon č. 563/2009 Z.z. v znení neskorších predpisov, § 98 až 104
zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v
znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 39/1993 Z.z.
o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, zákon
Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z.z. v znení neskorších predpisov,
zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1996 Z.z. o kontrole v štátnej správe
v znení neskorších predpisov, zákon č. 128/2002 Z.z. o štátnej kontrole vnútorného
trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov, zákon č. 461/2003 Z.z. o sociálnom poistení v znení neskorších
predpisov, zákon č. 581/2004 Z.z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou
starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
zákon č. 125/2006 Z.z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z.z.
o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov, zákon č. 250/2007 Z.z. v znení neskorších predpisov,
zákon č. 357/2015 Z.z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých
zákonov.
4b) Zákon č. 215/2004 Z.z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
5) Napríklad § 5 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z.z.
v znení neskorších predpisov, § 16 Civilného mimosporového poriadku.
6) § 23 ods. 1 zákona č. 305/2013 Z.z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov
verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení
zákona č. 273/2015 Z.z.
6a) § 19 zákona č. 305/2013 Z.z. v znení neskorších predpisov.
6b) § 58 ods. 1 zákona Slovenskej národnej rady č. 323/1992 Zb. o notároch a
notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 599/2001
Z.z. o osvedčovaní listín a podpisov na listinách okresnými úradmi a obcami v znení
neskorších predpisov.
6d) Zákon č. 586/2003 Z.z. o advokácii a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991
Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.
7) § 8 až 12 zákona č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene
a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov.
8) § 24 zákona č. 575/2001 Z.z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej
štátnej správy v znení neskorších predpisov.
8a) § 4 ods. 7 zákona č. 180/2013 Z.z. o organizácii miestnej štátnej správy
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 125/2016 Z.z.
9) § 4 ods. 1 písm. b) zákona č. 608/2003 Z.z. o štátnej správe pre územné plánovanie,
stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom
plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov, § 3
ods. 5 písm. d) zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v
znení neskorších predpisov, § 31 zákona č. 154/1994 Z.z. o matrikách v znení neskorších
predpisov.
10) Napríklad zákon č. 215/2004 Z.z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 428/2002 Z.z.
o ochrane osobných údajov v znení neskorších predpisov, § 23 zákona Slovenskej národnej
rady č. 511/1992 Zb. v znení neskorších predpisov, § 89 zákona č. 483/2001 Z.z. o
bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
11) § 7 ods. 3 písm. c) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1996
Z.z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov, § 18d ods. 1 zákona
č. 369/1990 Zb. v znení neskorších predpisov, § 19c ods. 1 zákona č. 302/2001 Z.z.
o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších
predpisov.
12) Zákon č. 71/1967 Zb. v znení neskorších predpisov.