Aktuality
Školská spôsobilosť: Je vaše dieťa pripravené na školu?
Predškolákov čaká zápis do školy, no ako zistiť, či sú na to naozaj pripravení? Centrum poradenstva a prevencie v Levoči pomáha rodičom overiť školskú spôsobilosť detí – od jazykových a kognitívnych schopností až po sociálnu zrelosť. V rozhovore s riaditeľkou centra Alenou Leščákovou sa dozviete, aké predpoklady by mal mať budúci prvák a ako mu pomôcť zvládnuť tento dôležitý krok.
Vaše Centrum poradenstva a prevencie v Levoči pôsobí v našom meste už viac ako 25 rokov. Čomu sa v centre venujete?
Centrum poradenstva a prevencie je školským zariadením. Vykonávame odborné činnosti, ako sú poradenská, psychologická, pedagogická, špeciálno-pedagogická, logopedická, liečebno-pedagogická a sociálno-pedagogická činnosť. Naše aktivity sú zamerané na optimalizáciu výchovno-vzdelávacieho, psychického, sociálneho a kariérneho vývinu detí od narodenia až po ukončenie prípravy na povolanie. V našom centre pracujú psychológovia, špeciálni pedagógovia, logopédi, sociálni pedagógovia a kariérni poradcovia. Všetky naše odborné činnosti sú poskytované bezplatne.
Pracujete primárne s jednotlivcami, alebo spolupracujete aj so školami?
Prioritne sa zameriavame na deti a žiakov materských, základných a stredných škôl. S materskými školami spolupracujeme najmä v predškolských triedach, kde realizujeme depistáže a diagnostiku narušených komunikačných schopností. Sledujeme, u ktorých detí sa objavujú poruchy vo vývine reči. Venujeme sa aj odbornej logopedickej starostlivosti, ktorá prebieha buď priamo v materskej škole, alebo v našom centre, v závislosti od závažnosti diagnózy.Ďalej vykonávame depistáže školskej spôsobilosti. Tie prebiehajú na základe slobodného rozhodnutia rodiča a výberu centra. Realizujeme aj preventívne programy pre materské školy, ako napríklad Zippyho kamaráti.
Môže centrum navštíviť iba rodič s dieťaťom, ak sa potrebuje poradiť?
Centrum poradenstva a prevencie môže navštíviť každý rodič, ktorý potrebuje konzultáciu, môže sa objednať k odborníkovi, s ktorým chce svoj problém vyriešiť a vyrozprávať sa. Všetky kontakty sú zverejnené na našej webstránke www.cpaplevoca.sk.
V marci až máji sa realizujú u predškolákov testy školskej spôsobilosti?
Áno, predškolákov čaká zápis do prvého ročníka, ktorému predchádza overenie školskej spôsobilosti. Ide o súhrn psychických, fyzických a sociálnych schopností, ktoré dieťaťu umožňujú stať sa žiakom a úspešne absolvovať výchovno-vzdelávací program základnej školy. Dieťa, ktoré absolvovalo materskú školu, by malo disponovať štandardnými charakteristikami školskej spôsobilosti, ktoré sú konkretizované vo vzdelávacích štandardoch.
Často sa zamieňa pojem školská spôsobilosť s pojmami školská zrelosť a školská pripravenosť. Školská spôsobilosť je však nadradeným pojmom, pričom školská zrelosť a pripravenosť predstavujú jej jednotlivé oblasti.
Aké základné predpoklady by malo spĺňať dieťa pred nástupom do základnej školy?
Každé dieťa, ktoré k 31. augustu daného kalendárneho roka dosiahne vek 6 rokov, sa zúčastňuje zápisu do 1. ročníka základnej školy. Malo by disponovať primeranou úrovňou telesného vývinu – malo by byť primerane vysoké, zdatné a malo by mať dobrý zdravotný stav.
Dôležitá je aj primeraná schopnosť kognitívnych funkcií, ako sú pozornosť, myslenie, pamäť a dobrá práceschopnosť. Dieťa by malo mať rozvinuté pracovné predpoklady a návyky – malo by vedieť správne držať ceruzku, maľovať, prejavovať záujem o kreslenie, písanie a rôzne kreatívne činnosti. Pri týchto aktivitách by malo zotrvať od začiatku do konca bez potreby upozorňovania.
Ďalším predpokladom je zrelosť osobnosti, najmä v oblasti emocionálno-sociálnej a vôľovej. Dieťa by malo byť dobre adaptované v materskej škole, zvládať odlúčenie od rodičov a samostatne sa zapojiť do aktivít, byť zvedavé a chcieť sa učiť a získavať nové vedomosti. Nemalo by sa opakovane pýtať na rodiča, ani reagovať extrémnymi emocionálnymi výbuchmi.
Samozrejmosťou je zvládnutie záťažovej situácie, akou je aj samotné overenie školskej spôsobilosti.
Zdá sa, že pripravenosť detí do školy zahŕňa veľký komplex schopností a zručností. Väčšina predškolákov to všetko zvláda?
Materské školy v levočskom okrese majú vynikajúce učiteľky. Keď školy navštevujeme, vidíme, aké perfektné zážitkové a edukačné aktivity s deťmi realizujú. Dieťa, ktoré pravidelne navštevuje materskú školu, nemá žiadne výrazné oslabenia a prejavuje záujem o učenie, naučí sa všetko potrebné. Ak má zároveň podporu v domácom prostredí, všetky spomínané schopnosti sa prirodzene rozvíjajú ďalej, a tak je primerane pripravené na nástup do školy.
V súčasnosti sa zmenil zákon a začalo platiť povinné predprimárne vzdelávanie pre deti od veku 4 rokov. Doteraz to platilo pre deti od 5 rokov. Je to dostatočný čas na prípravu na školu?
Myslím si, že áno. V tejto súvislosti však musíme spomenúť aj deti zo sociálne znevýhodneného prostredia, ktorých rodným jazykom je rómsky jazyk. U takýchto detí môžeme predpokladať, že ich rečové schopnosti a porozumenie slovenskému jazyku môžu byť oslabené, čo môže skomplikovať zvládnutie učiva v 1. ročníku základnej školy. Preto by som odporúčala, aby tieto deti pravidelne navštevovali materskú školu už od 3. roku veku, kde sa môžu prirodzene naučiť spisovný slovenský jazyk. Takto ľahšie prekonajú prvé ťažkosti a rečovú bariéru, ktorá ich v 1. ročníku čaká. Práve tieto jazykové bariéry môžu byť dôvodom ich prípadnej neúspešnosti v škole.
Majorita si často neuvedomuje, že slovenský jazyk nie je u Rómov materinským jazykom.
Áno, stačí si predstaviť, ako by sme sa my cítili, ak by sme ako deti nastúpili do školy, kde sa hovorí cudzím jazykom. Zvládnuť učenie v slovenskom jazyku je pre rómske deti veľmi náročné, a preto na to treba prihliadať.
Aké sú najčastejšie problémy, s ktorými sa stretávate pri posudzovaní školskej spôsobilosti?
Stále platí, že každé dieťa je individuálne. Najčastejšie problémy pozorujeme v oblasti rečových schopností. Stúpa nám počet detí s nesprávnou výslovnosťou aj najjednoduchších hlások, ako je napr. K, G, V, F.
Ďalším problémom je menej rozvinutá jemná motorika a grafomotorika – deti sú menej obratné, majú nesprávny úchop ceruzky. Často sa stretávame aj s nedostatočne rozvinutým zrakovým vnímaním – deti si nevšímajú rozdiely medzi obrázkami a majú sklon učiť sa veci mechanicky, bez hlbšieho pochopenia.
Problémom môže byť aj slabé praktické využitie nadobudnutých vedomostí. Niektoré deti nevedia správne určiť počet predmetov, všetko musia počítať jednotlivo, čo poukazuje na nerozvinuté matematické predstavy. Rovnako môžu zaostávať vo vnímaní priestoru alebo majú menej rozvinutú pamäť – a to nielen zrakovú a sluchovú, ale aj motorickú.
Problémom býva aj sociálna nepripravenosť – niektoré deti sú veľmi nepozorné, ostýchavé, boja sa odpovedať, nechcú komunikovať s cudzím človekom a skrývajú sa za rodičov. Niekedy sledujú, ako odpovedajú ich kamaráti, a nechcú odpovedať samostatne.
Ďalšou skupinou sú deti, ktoré ťažšie zvládajú neúspech – ak sa im niečo nepodarí, ľahko sa rozplačú a neskôr reagujú ľahostajnosťou alebo agresivitou.
Tieto faktory je dôležité sledovať, aby sme vedeli, akým spôsobom dieťa podporiť a pripraviť na úspešný nástup do základnej školy.
Ako vyzerajú testy školskej spôsobilosti?
Overenie školskej spôsobilosti prebieha formou krátkeho rozhovoru a jednoduchých skúšok. Otázky, ktoré deťom kladieme, vychádzajú priamo zo školského vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie. Deti preto neprekvapíme ničím, čo by sa v materskej škole neučili.
Pýtame sa ich na:
- Základné vedomosti o sebe– meno, priezvisko, vek, kde býva.
- Priestorovú a pravo-ľavú orientáciu– napríklad, kde je vpravo a vľavo, čo je hore a dole.
- Matematické schopnosti– pomenovanie geometrických tvarov, poznávanie čísel, číselné rady, určenie počtu predmetov, jednoduché počítanie.
- Grafomotorické zručnosti– sledujeme, ako dieťa drží ceruzku, ako kreslí, či má správny úchop.
- Pamäťové schopnosti– či si dieťa pamätá jednoduchú riekanku alebo pesničku.
- Rečové a vyjadrovacie schopnosti– dosiahnutá úroveň vyslovovania jednotlivých hlások, opísanie obrázka alebo zážitku, bežná komunikácia v rámci rozhovoru.
Cieľom testov je zistiť, ako je dieťa pripravené na školu a v ktorých oblastiach by bolo vhodné sa ešte zlepšiť.
Testovanie školskej spôsobilosti je jednorazová záležitosť alebo sa môže aj opakovať?
S učiteľkami v materských školách spolupracujeme dlhodobo, už od prvých mesiacov školského roka. Sledujeme predškolákov, aby sme identifikovali deti, ktoré sú rizikové a majú nerovnomerný vývin v určitých oblastiach. S týmito deťmi učiteľky pracujú intenzívnejšie a cielene rozvíjajú schopnosti, v ktorých deti zaostávajú.
Ako dlho možno posúvať nástup do základnej školy, ak dieťa nie je školsky spôsobilé vo veku 6 rokov?
Existuje viacero možností, ktoré si rodič môže vybrať.
- Pokračovanie v plnení povinného predprimárneho vzdelávania – Ak dieťa nie je dostatočne pripravené na nástup do školy, legislatíva umožňuje pokračovanie v plnení povinného predprimárneho vzdelávania, ktoré je známe ako odklad. V takomto prípade je potrebné vyjadrenie centra poradenstva a prevencie a odporúčanie detského lekára.
- Prípravný ročník– Ak má dieťa špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby (najčastejšie ide o narušenú komunikačnú schopnosť), môže byť zaradené do prípravného ročníka pri špeciálnych školách pre deti so zdravotným znevýhodnením. Dieťa je prijaté na základe diagnózy stanovenej centrom poradenstva a odporúčaním detského lekára.
- Úvodný ročník– Ide o možnosť pre deti, ktoré nie sú spôsobilé a neplnia si pokračovanie v plnení povinného predprimárneho vzdelávania v MŠ. Úvodné ročníky sú zriaďované v bežných základných školách. V tomto prípade sa vyžaduje odborné vyjadrenie od klinického psychológa, detského lekára alebo centra poradenstva a prevencie.
Stáva sa, že rodičia sami žiadajú ešte rok počkať, ak majú pochybnosti o pripravenosti dieťaťa, aj keď je podľa odborníkov pripravené. Na druhej strane, niekedy rodič trvá na nástupe do školy, aj keď odborné stanovisko odporúča odklad. V takýchto prípadoch je dôležité, aby rodič dôveroval odborníkom, ktorí posudzujú pripravenosť komplexne.
Prečo niektoré dieťa v 6 rokoch je školsky spôsobilé, a iné nie?
Pripravenosť dieťaťa na školu ovplyvňuje množstvo faktorov: Vyzretosť nervovej sústavy – Každé dieťa sa vyvíja individuálne. Podnetnosť prostredia – Deti, ktoré vyrastajú v prostredí bohatom na podnety, dosahujú školskú spôsobilosť prirodzene. Podpora rodiny – Ak rodina dieťa podporuje a vedie ho k samostatnosti, má lepšie predpoklady na úspešný štart v škole. Pravidelná návšteva predškolského zariadenia – Pravidelná dochádzka do materskej školy je základom správneho vývoja. Rodinné situácie – Operácie, úmrtie v rodine, sťahovanie sa alebo rozvod rodičov môžu negatívne ovplyvniť pripravenosť dieťaťa na školu.
Ak sa dieťa stretlo s vyššie uvedenou náročnou situáciou, je vhodné zabezpečiť, aby pokračovalo v predprimárnom vzdelávaní a nezažívalo zbytočný stres v prvom ročníku.
Je overenie školskej spôsobilosti povinné?
Overenie školskej spôsobilosti nie je legislatívne povinné, ale my ho veľmi odporúčame. Je to zároveň spätná väzba pre materské školy o tom, ako úspešne plnia školský vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie a ako sa venujú príprave detí na školu.
Ak centrum po overení školskej spôsobilosti vydá správu, že dieťa je pripravené, je to potvrdenie kvalitnej prípravy. Spravidla len minimum detí pokračuje v povinnom predprimárnom vzdelávaní kvôli nedostatočnej pripravenosti.
Čo by ste odkázali rodičom?
Rodičom by som chcela odkázať, aby sa testovania školskej spôsobilosti nebáli. Ak rodič pozoruje, že dieťa má primerané sebavedomie, je zvedavé, je schopné konať s určitým cieľom, dokončí úlohu, dokáže sa ovládať a prispôsobovať, spolupracuje s ostatnými deťmi, je primerane komunikatívne a akceptuje názory a pokyny ostatných, je pripravené a obavy rodičov sú neopodstatnené.